Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Lt

Images of China: A Comparative Framing Analysis of
Australian Current Affairs Programming

Xiufang (Leah) L1
Hanshan Normal University, China

Abstract: Research into China’s image in Australia is helpful to promote the mutual
understanding and the bilateral relations between the two countries. Informed by
national image theory and media framing theory, this study uses content analysis
and framing analysis to explore the prestigious current affairs programs: Foreign
Correspondent produced by the Australian Broadcasting Corporation, and Dateline
by Special Broadcasting Service. It examines both the frames and the framing patterns
used by the two programs in their coverage of China in the past ten years. The study
looks into the structures of theme, syntax, script and rhetoric of the episodes. The results
show that both programs represent China negatively in a political sense, but neutrally
in economic and environmental terms. However, Foreign Correspondent portrays
China favourably regarding the cultural aspect. Framing devices are evident, including
presentation format, animal images, ideological words, the public memory of the
Cultural Revolution and the Tiananmen Square protests of 1989. The analysis argues
that Foreign Correspondent and Dateline serve the mission to build the Australian
national identity as well as attempt to present a balanced picture of China, as stronger
economic ties are developed and frequent cultural exchanges are encouraged. Framing
techniques, however, have been consciously or unconsciously influenced by historical
stereotypes and the conventional fear of communism expressed during the past two
centuries.

Keywords: National image, framing, the ABC and SBS, current affairs
1. Introduction

China’s emergence has increasingly enhanced its media exposure in the world. A country’s
image abroad can significantly influence its economic, political and cultural associations with
other countries, and the media greatly shape a country’s reputation abroad and international
affairs. The significance of media images warrants a study of bilateral relations between China
and Australia. Significant political and economic changes prompt the re-examination of media
representation of China in Australia in the twenty-first century.

2. National Image, Media Framing and the Australian Imagery of China
National image plays a significant role in international relations. It is defined as the

cognitive perceptions that an individual holds of a given country towards its people and the
state (Kunczik, 1997). In the words of Alexander and Levin (2005), the perceptions that a

173



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Li

nation has of another define the views of other nations, which can be ally, enemy, dependent,
barbarian, or imperialist. This, in turn, leads to potential relations: cooperation, attack/conflict,
control/exploitation, potential invader, or sabotage.

Media framing theory informs the significance of studies on a country’s media image.
Framing or frames stored in people’s minds affect our interpretation of the world. ‘Frame’
as a noun involves a set of lenses through which information is selected. As a verb, it refers
to the process of creating frames (Kaufman, Elliott & Shmueli, 2003). Choi (2006) identifies
media framing as a fundamental meaning-making activity in the production of media products.
In practice, events or stories are reframed by media practitioners knowingly or unknowingly
to highlight their different attributes or stages (Entman, 1993). This, as a result, influences
our understandings of things and people to a different degree. In terms of international
affairs, exposure to media reports may have a double-edged effect. It helps to enhance public
understanding of foreign countries, but can cause misperceptions through unbalanced or biased
reports (Saleem, 2007).

Importantly, the study of national image is related to historical stereotypes of that country
(Kunczik, 1997). The threat conception of China penetrated Australians’ view of China from
the 19" century through to most of the 20" century. According to Strahan (1996), China was
perceived as the Yellow Peril in the mid-nineteenth century. From the 1930s to the 1960s, China
was primarily identified as the Red Menace, indicating Australians’ fear of Chinese communism.
Chinese communists were degraded as bandits and outlaws, with the enemy image and threat
myth saturating Australians’ perceptions of China in the 1950s and the 1960s (Strahan,
1996). In the 1980s, China’s economic reform brought about great economic opportunities to
Australia, and as a result Canberra viewed China as an economic opportunity. This positive
image, however, was shattered by the Tiananmen Square Tragedy in 1989. Consequently, the
old stereotypes of China and the anti-communism ideology were revived (Mackerras, 1990). In
the 1990s, China’s rapid economic growth and rising international status interested Australia.
The majority of Australians viewed China in terms of tourism, a vital export market and an
emerging political power, but failed to acknowledge its contribution to global knowledge and
progress (White, 1999). Strahan (1996) summarised that Australian media continued to identify
China as cruel, alien and authoritarian.

In the 21 century, the bilateral relations between China and Australia have become more
dynamic. On the one hand, Canberra regards the emergence of China as a great opportunity for
Australia, on the other hand, as a challenge (Australian Standing Committee on Foreign Affairs
and Defence, 2005). In 2007, the Labor Party won the election and the Mandarin-speaking
party leader, Kevin Rudd, became the Australian Prime Minister. This produced an optimistic
expectation of China-Australian relations. The global financial crisis beginning in 2008 has
intensified Australia’s economic reliance on China, and China has become the biggest stimulus
for Australia’s economic development for the next few decades (Stutchbury, 2009). However,
the bilateral relations have been strained by a series of matters in 2009, such as the detention
of Australian Rio Tinto executive, Stern Hu, by Chinese authorities, Canberra’s acceptance of
Rebiya Kadeer, the exiled leader of China’s ethnic Uighurs, to visit Australia, and the defense
white paper issued on May 2009, which suggests China as Australia’s biggest strategic threat
(Shutterstock/AFP, 2009). On the 24" June 2010, Julia Gillard replaced Kevin Rudd and has

174



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Lt

become Australia’s first female Prime Minister. The shift of the Australian leadership may
generate uncertainties in the bilateral relations. Therefore, the significance of a national image
study and the dynamic relations between the two countries will advance current understanding
of China’s media image in Australia in the 21* century.

3. Propaganda Model and Hegemony Theory

Media workers make their news judgments on the basis of news values. These practices,
however, are limited by ideological, political, economic and cultural factors. The propaganda
model illustrates the ways power relations and organizational interests play their roles in the
news-making process. Herman and Chomsky (2002, p. 1) define the propaganda model as:

The mass media serve as a system for communicating messages and symbols to the
general populace. It is their function to amuse, entertain, and inform, and to inculcate
individuals with the values, beliefs, and codes of behaviour that will integrate them
into the institutional structures of the larger society. In a world of concentrated wealth
and major conflicts of class interest, to fulfil this role requires systematic propaganda.

They note that this model generates its effect through five filters: “the size, concentrated
ownership, owner wealth, and profit orientation of the dominant mass-media firms; advertising
as the primary income source of the mass media; the reliance of the media on information
provided by government, business, and ‘experts’; ‘flak’ as a means of disciplining the media';
‘anticommunism’ as a control mechanism of Western ideology to create an enemy” (p. 2). Raw
material, before becoming news, will go through these filters, which are operated by elite groups
and media practitioners with regard to news worthiness and news objectivity. Hegemony theory
also explains the ways routine procedures in journalism serve the ideology of dominant groups
in a society. By referring to Gramsci, Giltin (2003, p. 253) writes that:

Hegemony is a ruling class’s (or alliance’s) domination of subordinate classes and
groups through the elaboration and penetration of ideology (ideas and assumptions)
into their common sense and everyday practice; it is the systematic (but not necessarily
or even usually deliberate) engineering of mass consent to the established order.

According to Giltin, the hegemonic sense of the world penetrates our social knowledge
and passes on to future generations. It seeps into media consumers’ daily life and media
practitioners’ routines during socialization. Giltin asserts cultural industries in liberal societies
are in the hands of dominant business giants, political elites and influential individuals. They
attempt to strengthen their social and ideological worlds in alliance with the ruling coalitions
by engaging in the conduct of hegemonic ideology and relying on “writers and journalists,
producers and teachers, bureaucrats and artists” (p. 254).

! ‘Flak’ means ‘negative responses to a media statement or program’ (Herman & Chomsky (2002, p. 26).

175



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Li

4. The ABC’s Foreign Correspondent and SBS’s Dateline

Several broadcast services are provided in Australia: national television services (covering
Australia), commercial television services (broadcast regionally), community television
services (running primarily in indigenous communities), and subscription television services
(available to subscribers). The free-to-air national television services provided by the Australian
Broadcasting Corporation (ABC) and Special Broadcasting Services (SBS) reach the majority
of Australians. Most viewers are the educated classes, essentially, the middle class (Jacka,
2002; Field, 2001). Both of the national public broadcasters aim at achieving the following
objectives: to fill the void of market failure by supplying fair and efficient services across
the country; to serve political and social purposes by enhancing Australians’ educational and
cultural levels; and to contribute to Australian nation building (Errington & Miragliotta, 2007).
However, they serve the mission of building the Australian national identity with different
approaches. The ABC provides outsiders a window to perceive Australia, by aiming to:

transmit to countries outside Australia broadcasting programs of news, current affairs,
entertainment and cultural enrichment that will encourage awareness of Australia and
an international understanding of Australian attitudes on world affairs; and enable
Australian citizens living or travelling outside Australia to obtain information about
Australian affairs and Australian attitudes on world affairs... (ABC Act, 1983).

ABC historically acts as ‘a forum for discussion and controversy’ for politicians to reach
their constituents that is not controlled by commercial interests (Davis, 1987). In contrast, SBS
is famous for its contribution to the maintenance of Australia’s cultural diversity. Based on its
Charter provided in SBS Act (1991), SBS aims at reflecting Australia’s multicultural society,
communicating ethnic communities’ voices, and enhancing the awareness of the importance of
the diversified cultures in the Australian society. Consequently, multilingual and multicultural
radio and television services have become the central service for ethnic minorities in Australia.

In addition, the two broadcasters are the leading producers of high-quality domestic and
international news and current affairs coverage in Australia. Foreign Correspondent broadcast
by the ABC, “has been Australia’s leading international current affairs program since 1992.2
It specializes in covering major international issues and investigating stories that foreign
governments dislike. The program has reported stories from 160 countries. Similarly, Dateline,
set up in 1984 by SBS, is the longest-running international current affairs program in Australia.
Its reporters are considered pioneers in video-journalism®. Both programs have won many
international and Australian awards. They are not only shown worldwide, but explore new
media techniques to expand their social network. Importantly, the two programs fall into
the genre of current affairs, which provides researchers rich information. This genre adopts
conventions of news value in filtering topics and institutional structures of reporters and editors
(Bignell, 2004). It not only presents ‘what has happened,’ but discusses ‘how and why it has

2 http://www.abc.net.au/foreign/about.htm
3 http://www.sbs.com.au/dateline/about/theshow

176



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Lt

happened like that.” Thus, journalists are allowed to present an analysis of events and take
positions (Davis, 2004).

However, the two public broadcasters are hardly independent from state engagement.
Budget cuts by the Government influence their programming (Posetti, 2001-02; Field, 2001).
The two channels have a statutory body run by a board of directors, who report to the Parliament
with consideration of government policies and the organizations’ strategic changes. Interference
from the Government has occurred through the appointment of board members. SBS’s non-
executive directors are hand picked by the Government, and so SBS is very responsive to
government policy on multiculturalism (Field, 2001). The Howard government sympathizers
used to fill the ABC Board and senior management ranks (Posetti, 2001-02). Shoemaker
and Reese (1996, p. 270) note that “the more closely media are connected to other elites, the
more media content will be consistent with those elite ideological viewpoints.” Therefore, the
programs produced by the two broadcasters can show traces of elite opinions about China in
Australia.

5. Research Questions

Based on the discussion outlined above, I chose the public broadcasters, the ABC and SBS,
rather than commercial broadcasters to study the media frames of China in Australia. I expected
that the projections of China produced by the two broadcasters would show more resemblances
than differences. This is due to the shared mission of Australian national identity building and
the historical prejudices towards China. To examine this assumption, the following research
questions were developed:

RQ1: What was the visibility of the frames of China projected by the ABC’s Foreign
Correspondent and SBS’s Dateline in the 21 century?

RQ2: What was the favourability of the frames of China projected by the two programs in
the 21* century?

RQ3: Did the framing pattern of China adopted by Foreign Correspondent differ from that
by Dateline?

6. Method

Based on a convenience sampling approach, dependent on available material (Krippendorff,
2004), the research timeline was set from 2005 to 2008. All available episodes engaged with
China during this period were used to formulate the sample population (Appendix). This
study was considered as a case study, looking for theoretical significance rather than statistical
significance.

Qualitative content analysis was employed. A previous study by the present author shows
that research on China’s media image in Australia contains five dimensions: military, economic,
cultural, political and environmental (Li, 2009). The sampled items, thus, were structured into
these dimensions in accordance with the explicit theme revealed in the episodes. For instance,
the cultural frame meant that the theme of the episode explicitly rather than implicitly embodied

177



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Li

cultural topics; and economic frame meant that the theme of the episode explicitly rather than
implicitly embodied economic topics. This approach was also applied to the frames of military,
political and environmental topics. Frequency counts of the number of stories pertaining to
the five frames were calculated to assess the visibility of the frames. In accordance with Peng
(2004), favourability of a story was defined as follows:

A positive story referred to the overall tone or prevailing elements in the story that
suggest political, social and economic stability/strength, and progress and improvement,
which tend to contribute to a favourable image of China;

A negative story referred to the overall tone or prevailing elements in the story that
suggest political, social and economic instability/weakness, conflicts and human rights,
religious and other problems, which tend to contribute to an unfavourable image of
China;

A neutral story referred to the overall tone or prevailing elements in the story being
either a balance of negative or positive, or mixed.

Peng (2004) rated favourability on a five-point Likert-type scale, and I used a three-point
Likert-type scale. I reduced the five levels of measurement to the three nominal levels from 1
(negative), 2 (neutral) to 3 (positive). Two independent coders were trained to do the coding
work. Each episode was a research unit. The results were tested with the Holsti reliability
formula (Holsti, 1969; Neuendorf, 2002). Regarding the items broadcast by Foreign
Correspondent, the reliability coefficient was found to be approximately 0.85 overall, with
0.96 for the public frames categories, and 0.74 for the favourability rating. For items shown
by Dateline, the reliability coefficient was found to be 0.92 overall, with 0.92 for the frames
categories and 0.92 for the favourability rating. In cases of disagreement, the two coders
discussed and enhanced the agreements. Finally, framing analysis suggests four structures
to examine media text: thematic, syntactical, script and rhetorical (Pan & Kosicki, 1993).
Therefore, the framing patterns were examined on the basis of these structures.

7. Results

RQ1 addressed the visibility of the frames. The findings showed that Foreign Correspondent
and Dateline increased their reporting of China from 2005 to 2008. Both programs broadcast
stories presented in economic, political and environmental frames. All of the episodes included
in the analysis are listed in the Appendix. The analysis revealed that the political aspect of
China was the focus of the two programs, especially in the year 2008. Meanwhile, Foreign
Correspondent broadcast more stories on China than Dateline, with 23 and 14 respectively, and
its coverage of China was more diversified than Dateline. For instance, Foreign Correspondent
included both cultural and military dimensions. These results are presented in Figure 1.

178



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Lt
Broadcasters | Year Cultural | Economic | Political Military |Environmental
2005 3 0 1 1 0
2006 2 1 0 0 0
ABC 2007 1 1 1 0 2
2008 2 1 5 0 2
Total 23
2005 0 0 1 0 0
2007 0 3 2 0 1
SBS 2008 0 2 5 0 0
Total 14

Figure 1. Visibility of Frames

RQ2 was concerned with the favourability of the frames. The overall attitude of the
two programs towards China was inclined to be negative. Specifically, all the stories in a
political frame were presented negatively by both programs, but stories with an economic
or environmental frame had a variety of tones, namely positive, negative or neutral. Foreign
Correspondent, however, tended more often to approach the cultural frame in a positive light.
Figures 2 and 3 illustrate the details. The numbers in the figures indicate the numbers of the

stories.

Favourability and Visibility

Format

Postcard

Feature Story

Negative

Cultural

0

2

Economic

Political

Environmental

—_— Q| —

Total

—_—
—

Neutral

Cultural

Military

Environmental

Total

Positive

Cultural

Economic

Environmental

Total

N O | W = OO~ |Oo|C|Oo|O

Bl | O ] |~ = O

Figure 2. Visibility, Format, and Favorability: the ABC’s Foreign Correspondent

179



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Li

Favourability Visibility Total
Economic Political Environmental
Negative 1 7 1 9
Neutral 1 0 0 1
Positive 2 1 1 4
Total 4 8 2 14

Figure 3. Visibility and Favorability: SBS’s Dateline

RQ3 examined the framing patterns used by Foreign Correspondent and Dateline, with the
outcomes described below.

7.1 Thematic Structure

Thematic structures are the themes and the sub-themes constructed within the frames. This
phase of research looked into the thematic structure of the political, economic and environmental
frames, presented by the two programs. With regard to the political frame, both programs paid
attention to China’s human rights abuses, freedom of expression, the rising nationalism of the
youth, China’s international role, its political differences with the West and the disputes over
Tibet. All were portrayed in a negative light. In terms of the economic frame, the positive side of
economic achievement, such as the improvement of Chinese living standards, was exemplified
in China’s Media Mogul. Nevertheless, the threat concept was embedded by both programs.
For instances, Chinas African Takeover and Will Hutton Interview discussed the growing
economic capabilities of China that enabled it to exert sustained political and military influence
on regional and global areas. This further revealed the conventional fear of China’s rise, a view
currently held by international analysts. This fear is concentrated on whether Beijing supports
or overturns the dominant norms of the international order; whether Beijing is a responsible
power; and whether its rising power has generated new tensions in the international arena
(Foot, 2001). Regarding the environmental dimension, the two programs displayed a balanced
picture. The general message is: Though the environment is deteriorating, the Government is
making efforts to improve it.

When it was in the interests of Australia, the reports would get a favourable light and
prominent coverage. Another Sun dealt with the lives of Australians in China. The Sun King
focused on Zhengrong Shi, an Australian-Chinese, who operates a solar-power company
in China. It was implied that Mr. Shi’s success was due in part to being in Australia for his
education. Both episodes were related to Australians’ successful experiences in China, and
were positive feature stories. Importantly, Chinese political institutions were usually portrayed
negatively, but where Australia’s business interests were concerned the reports would show
Chinese politicians in a favourable light. China’s Winds of Change presented the Roaring
Forties, an Australian company, running a wind farm business successfully in partnership
with Datang Corporation, one of the biggest power companies in China. The Government
initiated a sustainable development strategy by seeking for renewable energy sources and

180



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Lt

foreign cooperation. The Chinese officials were given time and space to air their views in
the show. Lu Shaowei, the Chinese official, and Wang Guangqun, the Chairman of Guanghua
Resourceful Wind Power Generation Company, both expressed their determination to protect
the environment and a keen interest in exploring environmentally-friendly projects with foreign
companies. They were described as being highly efficient at work and determined to achieve
cooperation with foreign organizations. The prominence of the story was exemplified by being
presented in a feature story format.

Further, the cultural frame, which was associated with a positive attribute, was occasionally
laden with negative political subthemes. For instance, the sub-topics of human rights issues,
freedom of expression and party corruption were hidden in the cultural episode entitled Beijing s
Heritage. The tape concentrated on how forceful and illegal actions by some political authorities
and new developers were performed to obtain land, and how a couple of ordinary Chinese, Ning
Jinglun and Ding Ai, fight against the authorities to preserve their homes. The show recalled the
persecution of Ning’s family during the Cultural Revolution, which indicated the cruel side of the
Party from a historical perspective. The direct commentary voiced by the journalist (Taylor, 2005)
formulated the political image of China: “In China there’s no democracy, no freedom of speech,
no rule of law and no impartial and independent courts...” Finally, the episode was a negative
feature story, which lasted nearly 30 minutes, implying the prominence of this story.

7.2 Syntactical Structure and Script Structure

Apresenter-led style and a Question and Answer (Q&A) format were used in the presentation
of both programs’ storylines. Foreign Correspondent primarily adopted the presenter-led style,
which demonstrated a clear structure: a headline, a beginning sequence, body sequences, and
an ending sequence. Reporters participated in the whole process of unfolding the story. The
reports featured actual footage and location reporting. Just one item, Interview with Jan Wong,
took the form of Q&A. On the contrary, half of the stories produced by Dateline were organized
in the Q&A style.

Foreign Correspondent used an indirect framing mechanism to project China: the
presentation format, which consisted of postcard and feature story. The format a story was
presented in suggested the degree of its prominence. Postcard stories were soft and entertaining.
They had a duration of less than ten minutes, and were placed at the end of the episode. In
contrast, feature stories were inclined to be hard and contain investigative journalism. On
average, the whole storyline lasted around twenty minutes and was composed of about three
sub-stories. A feature story format was scheduled at the beginning of the program, which
signified its importance. The analysis disclosed that negative stories were all presented in a
feature story format, while positive stories tended to be postcards. Even more, political stories
were all negative feature stories. Positive cultural and economic stories tended to take the form
of a postcard. All details are specified in Figure 2 above.

7.3 Rhetorical Structure

The analysis at this stage found a set of framing techniques used in the sampled episodes.

181



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Li

These consisted of employing animal images, revisiting the public memory of the Cultural
Revolution and the Tiananmen Square protests of 1989, as well as the use of ideological words.
In the words of McQuail (1992), one form of bias is ideology, which is unintended and hidden,
and ‘is embedded’ in texts. These framing tactics, whether used unknowingly or knowingly,
revealed a bias against China.

7.3.1 Animal Images

An image of several live scorpions arranged on wooden skewers was photographed in Foul
Play. This frame ran for five seconds. It was shot next to the scene of Ms. Cao, the interviewee,
who documented the plight of her husband and family, and labelled the Chinese communists as
“bandits”. The voice overstated that “On the surface Beijing looks like a peaceful, contented city,
but every year millions of angry Chinese come here from the provinces to complain about local
officials...” Shot as a full screen close-up, stressed with five-second duration and accompanied
by dreary music, the scorpion frame was visually shocking. In addition to the voice-over and
the vox-pop, these arrangements made the scorpion image appear to be a contrived image. In
the Bible, scorpions are perceived as dangerous creatures, and later symbols of deception and
fraud (Ferber, 2007). Hence, the scorpions in this episode were used as a metaphor for the CCP
(Chinese Communist Party). The symbolism of the scorpions was imparted to the attributes of
the CCP: repressive and authoritarian. Another scenario was shown on Xinran Xue Interview.
The presenter, George Negus, identified China as a “strange animal” with “a communist head
and a capitalist body”.

7.3.2 Public Memory

In the light of Interview with Jan Wong, Jan related the story of a young university student
who was sent for hard labour during the Cultural Revolution. She stressed the “cultural amnesia”
of contemporary China, which dictates people’s responses to the Revolution:

If they were a victimiser, they don’t want to talk about how they beat people up or
caused people terrible hardship. And if they were a victim, they don’t want to talk
about what they went through either because it’s so difficult for them.

Shown in another story named Beijing s Heritage (2005), Ning Jinglun, the interviewee,
recalled the misery of his family during the Revolution:

During the Great Cultural Revolution, my family was searched and our properties
were confiscated. My family members were criticised and denounced in public. My
father died in front of me — he was beaten to death. My elder brother was also beaten
to death. I was knocked unconscious at the gate.

Through reviving the public memory of the Cultural Revolution, the cruel nature of the
state was disclosed. Both programs replayed the image of Tiananmen to further exhibit this

182



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Lt

nature. A gloomy frame of the place near Tiananmen Square catches the viewers’ attention
in Foul Play. A low-angle shot placed the Square in a dominant position. The quick and
unstable camera movement decorated with cinematic grey lighting created visual tension. In
addition to the glum music, the voice-over stated that “In Tiananmen Square we must speak
softly, undercover police are listening.” This frame could be designed to instil the feeling of
uneasiness and remind the viewers of the Tiananmen Square tragedy. The episode Who s Afraid
of Wei Jingsheng used this event to explicitly criticise China’s human rights record. In another
episode, Will Hutton Interview, the commentator, Will Hutton stated that the inflation in 1988
led to the Tiananmen Square protests, and that the one-party ruling system could result in
economic and political instabilities. These scenarios reactivate the Tiananmen myth: following
the 1989 Student Movement, the Square was used by Western media to symbolize “China’s
poor human rights record”, “the display of ‘sinister power’ of the Chinese Communist regime”,
and “the alleged outrageous abuses of human rights” (Li, 2005, p.120).

7.4 Ideological Words

Foreign Correspondent and Dateline employed ideological terms, such as ‘communist’,
to differentiate the ideological beliefs in mainland China from the West. In the discussion by
Cobb and Elder (as cited in Chang, 1988, p. 320), the word ‘communist’, implies “oppression,
totalitarianism, or other negative terms.”‘Communist’ was repeated ten times in Foul/ Play to
emphasize how the Government led by the CCP treated its dissidents. This term was mentioned
five times in Dire Strait. The reporter (Campbell, 2005) stressed that Taiwan “bears little
resemblance to the communist-ruled mainland” when referring to the political system. He
hailed Chen, the former Taiwan president, as a democratic hero, fighting for independence and
democracy for Taiwan against mainland China.

Dateline kept questioning the contradiction of the political and economic systems in China.
The presenter, George Negus, asked Wang Zhongjun, a famous Chinese movie producer, “Can
you be a communist and a capitalist at the same time?”” He questioned Will Hutton: “How much
of the problem is this mad mix between having a Communist political system on the one hand
and a part capitalist economy on the other?” He also asked the question to Xinran Xue: “How
can it be even vaguely like a democracy while the Communist Party still has as much influence
and sway over the country and people’s lives as it does?” The details were discussed on China's
Media Mogul, Will Hutton Interview and Xinran Xue Interview.

8. Discussion

This study examined the coverage of China in Australia by comparing episodes broadcast by
the ABC’s Foreign Correspondent and SBS’s Dateline. The qualitative content analysis revealed
several findings. Firstly, both programs increased their reporting on China over time, and treated
aspects of the economy and environment neutrally. The cultural frame, which was only presented
by Foreign Correspondent, was evaluated positively. This is attributed to stronger economic
ties, frequent cultural exchange and interpersonal contact between China and Australia in the
last twenty years. Observers note that a “pragmatic and commercialized” but “constructive and

183



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Li

friendly” relationship (White, 1999, pp. 74-75), and Australian multiculturalism, can contribute
to favourable perceptions of China in Australia (Kendall, 2005).

Secondly, both programs focused critically on the political dimension of China within their
chosen range of topics. Negative political sub-topics were embedded in the cultural frame.
This partly stems from the Fourth Estate values of Western media, which require a free press to
perform a ‘watchdog role.” The Australian media follows this tradition and therefore tends to
scrutinize governments and authorities in other countries. Thirdly, significant bias based upon
the framing tactics, such as animal images, ideological wordings, as well as the reactivation of
the public memory of the Cultural Revolution and the Tiananmen Square protests of 1989, was
found. This is suggestive of the bias against China in the shows. Media framing theory points
out that the ways media workers, such as editors, reporters and photographers, frame issues
are consciously or unconsciously influenced by historical-cultural-economic-political factors.
Based upon the episodes sampled, the scorpion image, which appeared once, and the remaining
devices, which were used a few times, can be knowingly or unknowingly stored in the minds
of just one member, or several members of the production teams.

These framing mechanisms may arise from the conventional fear of Chinese communism
and the historical prejudices about China. The threat concept displayed in the economic frame
not only shows evidence of the traditional fear of Chinese communism, but the contemporary
fear of China’s emergence, which poses a multi-faceted threat to the world through the Chinese
economy, culture, environment, military and politics. Additionally, feature stories were used to
highlight the negative political aspect, while postcards served to make the cultural contribution
of China to the world salient. In the light of the propaganda model, news-making processes serve
the societal purpose which requires national media to present “a tolerably realistic portrayal of
the world” by protecting the advantages of ‘the sellers, the buyers, and the governmental and
private institutions” (Herman & Chomsky, 2002, p. 303). The hegemony framework, which
influences the routine procedures in journalism, notes that media serve to maintain the ongoing
political-economic system (Giltin, 2003). Accordingly, China, a nominally communist state
(Zhao, 2005-2006), though practising a market economy, has different ideological values to
Australia. By presenting China negatively in a political sense, the two programs achieve their
mission to build the Australian national identity, and help to consolidate the governance of
capitalism in Australia and the West. This conclusion is reinforced by the notion that framing is
a significant social force to formulate public ideology (Gitlin, 2003).

9. Summary and Conclusions

Image theory and the dynamics of the Sino-Australian relationship inform the significance
of the study on China’s images in the Australian media. Media framing theory provides a
methodological approach for this study. By looking into the structures of theme, syntax, script
and rhetoric of the episodes broadcast on the ABC’s Foreign Correspondent and SBS’s Dateline,
this study draws the conclusions that the two programs presented the political dimension of
China negatively, the economic and environmental dimensions neutrally, and the cultural
dimension positively; and the framing patterns employed to portray China were composed
of presentation format, animal images, ideological words, and the reactivation of the public

184



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Lt

memory of the Cultural Revolution and the Tiananmen Square protests of 1989. The positive
and neutral representations of China are attributed to stronger commercial links and frequent
cultural exchange between China and Australia. The negative portrayal, however, results from
historical stereotypes of China and conventional fear of communism in Australia. In accordance
with the propaganda model and hegemony theory, the ways in which the two programs frame
China serve the interests of Australia and help to build the Australian national identity. The
significance of this research lies in the intensively studied cases of Foreign Correspondent and
Dateline, which provide some causal relationships with a larger body of cases. The findings
contribute to our understanding of the mainstream media image of China in Australia in the
21 century. Future research undertaken by researchers with different cultural backgrounds and
research of programs produced by Australian commercial broadcasters is recommended.

References

Australian Broadcasting Corporation Act 1983 — Section 6. Retrieved April 8, 2010, from
http://scaleplus.law.gov.au/html/histact/10/5029/0/HA000100.htm.

Alexander, Michele G.; Levin, Shana & Henry, P.J. (2005). Image theory, social identity, and
social dominance: Structural characteristics and individual motives underlying international
image. Political Psychology 26(1), 27-45.

Australia. Parliament. Senate. Standing Committee on Foreign Affairs and Defence.
(2005). Opportunities and challenges: Australia’s relationship with China. Canberra:
Commonwealth of Australia.

Bignell, Jonathan. (2004). An introduction to television studies. London & New York: NY
Routledge.

Blackall, David. (2004). The last of punchy current affairs. Asia Pacific Media Educator, 15,
201-206.

Chang, Tsan-Kuo. (1988). The news and U.S.-China policy: Symbols in newspapers and
documents. Journalism Quarterly, 65(2/3), 320-327.

Choi, Jinbong. (2006). Framing the national image of North Korea in the U.S. news media.
Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association,
Dresden, Germany. Retrieved April 9, 2009, from http://www.allacademic.com//meta/p
mla_apa research_citation/0/9/2/4/7/pages92479/p92479-1.php.

Cobb, W. Roger & Elder, D. Charles. (1972). Participation in American politics: The dynamics
of agenda-building. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Davis, Graham. (1987). The SBS and the ABC. Canberra: Public Policy Program, Australian
National University in collaboration with Royal Australian Institute of Public
Administration, ACT Division.

Entman, Robert M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. The Journal
of Communication 43(4), 51-58.

Errington, Wayne & Miragliotta, Narelle. (2007). Media and politics: An introduction. South
Melbourne, Vic.: Oxford University Press.

Ferber, Michael. (2007). A dictionary of literary symbols. Cambridge: Cambridge University

185



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Li

Press.

Field, Jon. (2001). Public broadcasting and the profit motive: The effects of advertising on
SBS. Policy, 17(1),13-18.

Foot, Rosemary. (2001). Chinese power and the idea of a responsible state. The China Journal,
45 (Jan), 1-19.

Gitlin, Todd. (2003). The whole world is watching: Mass media in the making & unmaking of
the New Left. Berkeley: University of California Press.

Herman, Edward. S., & Chomsky, Noam. (2002). Manufacturing consent. The political
economy of the mass media. New York: Pantheon Books.

Holsti, Ole. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Reading, Mass:
Addison-Wesley Pub. Co.

Jacka, Elizabeth. (2002). The future of public broadcasting. In Stuart Cunningham & Graeme
Turner (Eds.), The Media & Communications in Australia (pp. 344-356). Crows Nest,
N.S.W.: Allen & Unwin.

Kaufman, Sanda; Elliott, Michael & Shmueli, Deborah. (2003). Frames, framing and reframing.
Retrieved March 8, 2010, from http://www.beyondintractability.org/essay/framing/.

Kendall, Timothy D. (2005). Ways of seeing China: From yellow peril to Shangrila. Fremantle,
W.A.: Fremantle Art Centre Press.

Krippendorft, Klaus. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand
Oaks, London & New Delhi: Sage Publications, Inc.

Kunczik, Michael. (1997). Images of nations and international public relations. Lawrence
Erlbaum: Mahweh, N.J.

Li Hui. (2005). Imaging China through the Olympics: Government publicity and journalism.
Unpublished Bachelor Thesis, Queensland University of Technology.

Li, Xiufang (Leah). (2009). Representing China by the Australian public broadcaster: Evolving
or stereotyped. In Terry Flew (Ed.) Communication, creativity and global citizenship:
Refereed proceedings of the Australian and New Zealand Communications Association
Annual Conference. Retrieved February 8, 2010, from http://proceedings.anzca09.org/

Mackerras, Colin. (1990). Tiananmen, one year after: Western images and the rewriting of
history. Asian Studies Review, 14(1), 45-51.

McQuail, Denis. (1992). Media performance: Mass communication and the public interest.
Newbury Park, CA: Sage.

Neuendorf, Kimberly A. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, CA:Sage.

Pan, Zhongdang & Kosicki, Gerald. (1993). Framing analysis: An approach to news discourse.
Political Communication 10, 55-75.

Peng, Zengjun. (2004) Representation of China: An across time analysis of coverage in the
New York Times and Los Angeles Times. Asian Journal of Communication, 14(1), 53-67.

Posetti, Julie. (2001-02). The politics of bias at the ABC. Australian Studies in Journalism,
10(11), 3-32.

Saleem, Noshina. (2007). U.S. Media framing of foreign countries images: An analytical
perspective. Canadian Journal of Media Studies, 2(1), 130-162.

Special Broadcasting Service Act 1991. Retrieved April 18, 2010, from http://www.austlii.edu.
au/au/legis/cth/consol act/sbsal991254/

186



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012) Lt

Shoemaker, Pamela & Reese, Stephen. (1996). Mediating the message: Theories of influences
on mass media content. White Plains, N.Y.: Longman.

Shutterstock/AFP (August 19, 2009). With a little understanding: Australia’s fraught relationship
with China takes another turn [Electronic Version]. Economist.com. Retrieved September
11, 2009, from http://www.economist.com/displayStory.cfm?story id=14256543.

Strahan, Lachlan. (1996). Australia’s China: Changing perceptions from the 1930s to the
1990s. New York: Cambridge University Press.

Stutchbury, Michael. (2009, July 23). Flexible economy to survive as export income dives. The
Australian.

White, Margaret. (1999). Improving image literacy about China: A study of process shaping
Australian perceptions. Melbourne Studies in Education, 40(1), 57-76.

Zhao, Suisheng. (2005-2006). China’s pragmatic nationalism: Is it manageable? The Washington
Quarterly, 29(1), 131-144.

Author Note

Dr Xiufang (Leah) Li is a lecturer at Hanshan Normal University. She has a track record
of about twenty publications on journalism and communication by prestigious publishers and
in peer-reviewed journals since 2005. Her papers have been collected in the databases:
ERA (The Excellence in Research for Australia) and CSSCI (Chinese Social Science Citation
Index). The recent publications include Framing China and the United States: The Australian
Broadcasting Corporation’s Current Affairs Television Programming at the Start of the
Twenty-First Century (Routledge, 2011), The Rio Tinto Espionage Case in The ‘Australian’
(Journalists, 2010), and Reframing National Image: A Methodological Framework (Conflict
& Communication Online, 2009). She gained her doctoral degree in media and international
communications from Sydney’s Macquarie University.

Appendices
Table 1. Episodes Reporting on China from 2005 to 2008 by the ABC’s Foreign
Correspondent

Title of Episodes Year Reporters
Taiwan - Dire Strait 2005 Eric Campbell
Taiwan - Pulling Power 2005 Eric Campbell

Beijing’s Heritage 2005 John Taylor

One Child Policy 2005 John Taylor

The Great Wall Marathon 2005 John Taylor
Another Sun - China 2006 Michael Maher

Running Dogs 2006 John Taylor

Painting Village 2006 John Taylor

187



Intercultural Communication Studies XXI: 1 (2012)

L1

Cars Eating China 2006 John Taylor
Siberian Tigers 2007 Stephen McDonell
China Architecture 2007 Quentin Sommerville
China’s African Takeover 2007 Aiden Hartley (Channel 4,UK)
China’s Winds of Change 2007 Stephen McDonell
Taiwan - The President vs Ligi Li 2007 Eric Campbell
Racquet Town 2008 Stephen McDonell
The Great Firewall of China 2008 Stephen McDonell
Damming the Three Gorges 2008 Stephen McDonell
Interview with Jan Wong 2008 Mark Corcoran
The Day the Schools Fell Down 2008 Stephen McDonell
Foul Play 2008 Eric Campbell
Monkey Returns 2008 Stephen McDonell
Sex & the City 2008 Eric Campbell
After the Dalai Lama 2008 Eric Campbell

Table 2. Episodes Reporting on China

from 2005 to 2008 by SBS’s Dateline

Episode Year Reporter

Inside the Lao Gai 2005 Unknown
Will Hutton Interview 2007 George Negus
Xinran Xue Interview 2007 George Negus
Dalai Lama Interview 2007 George Negus

China’s Pollution Busters 2007 Bronwyn Adcock

China’s Struggle Street 2007 Chris Hammer
The Sun King 2007 Chris Hammer
Interview with Rebiya Kadeer 2008 George Negus
Update on Tibet 2008 George Negus
Who’s Afraid of Wei Jingsheng? 2008 David O’Shea
China’s Cyber Warriors 2008 Nick Lazaredes
Ambassador Liu Guijin Interview 2008 George Negus
China’s Media Mogul 2008 George Negus
Interview with Martin Walker 2008 George Negus

188





