
Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

 
 
 
 
 

The Editorial Commentaries of the 2004 Referendum Issue in Taiwan: 
A Fantasy Theme Analysis 

 
Pei-Ling Lee, Bowling Green State University  

 
Abstract 

 
This paper, based on fantasy theme analysis, discusses editorial contents that relate 
to the 2004 referendum issue in Taiwan. The main purposes are to investigate: (1) 
What kind of fantasy themes are created in these three Taiwanese newspapers? (2) 
How and why do these newspapers shape rhetorical visions? (3) How do different 
rhetorical visions of the referendum issue and the independence-unification 
controversy in Taiwan influence each other? Editorials from three major Taiwanese 
newspapers, United Daily News, China Times, and Liberty Times, were chosen to 
be analyzed.  

 
Introduction 

 Taiwan, an island near the southeast coast of China, is one area that may break out 
warfare in the world. The political conflict between China and Taiwan has continued more 
than 50 years, and the diplomatic, economic, and arms races have never stopped. Since 1949, 
the PRC (the People’s Republic of China) and the ROC (the Republic of China) governments 
have competed over the legal sovereignty of China. In 1971, the PRC government replaced 
the ROC’s representation at United Nations, and most countries of the world have recognized 
the PRC’s sovereignty of China since then. The independent-unification controversy in 
Taiwan has come into public notice and caused conflicts among different sub-cultural groups 
after the previous ruling party, Kuomintang (KMT), lifted the martial law in 1987.  

After the former president of ROC, Lee Teng-Hui, announced the “special state-to-
state” theory in 1999, the 2004 referendum in Taiwan was another political event that created 
the possibility of armed conflict and caused tension in the China-Taiwan relationship. The 
referendum issue attracted a lot of attention because it was the first time that the ROC 
government held a referendum. Also, the PRC government suspected that the 2004 
referendum was the first step for some Taiwanese politicians to seek Taiwan’s future 
independence.  

 

In Taiwan, when media report political news, they usually present their political 
tendencies. Therefore, this paper, based on fantasy theme analysis, discusses editorial contents 
in three major Taiwanese newspapers that relate to the 2004 referendum issue in Taiwan. The 
main purposes of this paper are to investigate: (1) What kind of fantasy themes are created in 
these three Taiwanese newspapers? (2) How and why do these newspapers shape rhetorical 
visions? (3) How do different rhetorical visions of the referendum issue and the 
independence-unification controversy in Taiwan influence each other? Editorials from three 

 109



Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

major Taiwanese newspapers, United Daily News, China Times, and Liberty Times, were 
chosen to be analyzed.  

 
The Controversial Sovereignty Argument in the China-Taiwan Relationship 
 After World War II, the Chinese mainland started its second civil war. The result of 
the civil war caused the controversy of the sovereignty of China that has been continued more 
than 50 years. In 1949, Mao Ze-Dong and the Chinese Communist Party established the 
People’s Republic of China in Peking, and the PRC government ruled most of the Chinese 
mainland. The original ruling party, Kuomintang (KMT), lost the war and retreated to Taiwan. 
In the point of view of the KMT, the original Chinese government, the Republic of China, 
practically governed Taiwan and other little islands around Taiwan and still kept the 
sovereignty of Chinese mainland.  
 Before 1988, both governments insisted the “One China” policy and claimed to be 
unified in the future. However, both of them claimed that it was the only representation of 
legal regime in China. Therefore, the armed conflicts between these two governments have 
never stopped. The last warfare between China and Taiwan happened in the 1960s. Since then, 
China and Taiwan have maintained a peaceful balance but have transferred attention to 
diplomatic and economic competition. Also, the armament race has continued. 
 During his second presidency (1996-2000), the former ROC President, Lee Teng-
Hui, presented his intention to change the “One China” policy. In July 1999, Lee declared the 
“special state-to-state” theory and claimed that the political status between China and Taiwan 
should be an equal state-to-state rather than a center-local governmental relationship. Since 
the early 1990s, the controversy among different sub-cultural groups in Taiwan has increased. 
There are many different views about the future of Taiwan, such as seeking a future 
independence, seeking a future unification, maintaining the status quo, or establishing a 
“Chinese Union” (“Da xuan,” 2003).  

The 10th and current ROC President, Chen Shui-bian, belongs to a political party that 
works for the independence from China movement (“Taiwan qian tu,” n.d.). Therefore, when 
Chen announced the first referendum would be held concurrently with the presidential 
election of 2004 in Taiwan, the PRC government suspected this referendum was Chen’s first 
step to seek the future independence of Taiwan (Wang, 2004). Chen identified this 
referendum as a “peace referendum,” and the purpose of this referendum was to seek a 
peaceful future across the Taiwan Strait (“Bian,” 2004).  
 On January 16, 2004, President Chen announced two topics of the peace referendum: 
(1) The people of Taiwan demand that the Taiwan Strait issue be resolved through peaceful 
means. Should mainland China refuse to withdraw the missiles it has targeted at Taiwan and 
to openly renounce the use of force against us, would you agree that the government should 
acquire more advanced anti-missile weapons to strengthen Taiwan's self-defense capabilities? 
(2) Would you agree that our government should engage in negotiation with mainland China 
on the establishment of a “peace and stability” framework for cross-strait interactions in order 
to build consensus and for the welfare of the peoples on both sides?   

 

On March 20, 2004, Taiwan held the 11th presidential election and the first “peace 
referendum.” The result of the election showed that political views in Taiwan have separated 
into two obvious sides: seeking independence in the future versus maintaining the status quo 
and seeking possible unification with China. In addition, the result of the referendum showed 
that the majority of voters did not support both topics.  

 110



Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

 
Research Method 

Current Studies on Fantasy Theme Analysis 
In his article “Fantasy and Rhetorical Vision: The Rhetorical Criticism of Social 

Reality,” Bormann (1972) developed a critical method drawn from both the social sciences 
and the humanities that he called a fantasy theme analysis. Bormann (1972) indicated that 
fantasy theme analysis came from Bales’ work of the “dynamic process of group fantasizing” 
(p. 398). As Bormann expressed, Bales’ most important discovery was the process by which 
“a zero-history group used fantasy chains to develop a common culture” (p.397). Bales 
noticed that some people in a group reduced group tension through telling stories. He called 
these stories “fantasy chains” (Bales, 1970). According to Bormann’s (1972) explanation, 
Bales found that stories consist of characters, whether real or unreal, “Playing out a dramatic 
situation in a setting removed in time and space from the here-and-now transactions of the 
group” (p.397).  
 Based on Bales’ research, Bormann used the idea of fantasy in speaker-audience 
fantasizing and suggested that composite dramas were formed that “catch up a large group of 
people in a symbolic reality” (Bormann, 1972, p.398). Within a group, fantasy themes could 
be jokes, stories, or metaphors that happened in the past or will occur in the future. When the 
same set of fantasy theme is used repeatedly across many groups, it can create a new view of 
reality, which is called a rhetorical vision (Brock, Scott, & Chesebro, 1990). Bormann called 
this process symbolic convergence. Bormann indicated that people in such a transaction 
process might create subjective views of general expectations and meaning. Also, the 
rhetorical vision of a group was presented as a “coping function for those who participate in 
the drama” (Bormann, 1972, p.400).  
 Since 1982, Bormann and other scholars have named symbolic convergence theory 
as a theoretical approach, and the fantasy theme analysis has become one method of rhetorical 
criticism. According to Foss (1989), “The fantasy-theme method of rhetorical criticism…is 
designed to provide insights into the shared world view of groups of rhetors” (p. 289). Since 
Bormann’s development of fantasy theme analysis in 1972, many scholars have started to use 
it for analyzing many different phenomena of human communication. For instance, Hensley 
(1975) used fantasy theme analysis in religious speaking; Chesebro (1980) applied the 
analysis to homosexual studies; Kroll (1983) used it for considering women’s social 
movements; and Hubbard (1985) applied it to romance novels. In the field of political 
communication, Arsenault (2005) adopted fantasy theme analysis to analyze rhetorical vision 
of the independent nation of Hawaii via analyzing two rhetorical artifacts—the Proclamation 
of Restoration and the Hawaiian Constitution. Also, Benoit, Klyukovski, McHale, and Airne 
(2001) used the same rhetorical method to discuss different rhetorical visions of political 
cartoons about the Clinton-Lewinsky-Starr Affair.  

 

 
Rhetorical Artifacts 
 Time Frame. The referendum issue is a highly controversial political topic in 
Taiwan. Some Taiwanese politicians argue that holding a referendum represents the 
advancement of democracy and civil rights in a country. However, the PRC government 
suspected the 2004 referendum in Taiwan was the first step for President Chen Shui-bian to 
work for the independence from China movement, even though Chen clarified that the 2004 
referendum would not relate to any independence issue.  

 111



Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

The time frame in this paper is from November 28, 2003 to March 21, 2004. On 
November 28, 2003, the Legislative Yuan of the ROC passed the “Referendum Law.” This 
law legalizes the referendum issue and frames all essentials about how to hold a referendum 
in Taiwan. On December 3, 2003, President Chen stated officially that the first referendum in 
Taiwan would be held together with the 11th presidential election—March 20, 2004—and he 
identified the first referendum in the ROC history as a “peace referendum.”  

On January 16, 2004, two topics of the first referendum in Taiwan were announced 
by President Chen. On March 20, 2004, the result of the 11th presidential election showed that 
Chen won the election, and the result of the referendum also showed that neither topic gained 
enough support from people; therefore, the first referendum in Taiwan was defeated. Because 
the result of the presidential election was controversial and caused a series of resistances and 
demonstrations, the failure of the first referendum did not attract people’s attention anymore 
after few days of the presidential election. Since the United Daily News, China Times, and 
Liberty Times are daily newspapers, the ending of the timeframe in this paper is March 21, 
2004, a day after the presidential election. 
 Data collection. This paper analyzes 36 editorials in the United Daily News, 29 
editorials in the China Times, and 42 editorials in the Liberty Times. The main subject of these 
select editorials relates to the 2004 Taiwanese referendum issue. From analyzing fantasy 
themes that were created in these three Taiwanese newspapers, this paper expands rhetorical 
visions of the 2004 referendum in three major Taiwanese newspapers. Also, this paper would 
like to investigate the relationship between different rhetorical visions of the referendum issue 
and the independence-unification controversy in Taiwan.  
 

Fantasy Themes in Three Major Taiwanese Newspapers’ Editorials 
 

Setting 
 As Arsenault (2005) indicated, “Setting in fantasy themes refers to where the fantasy 
takes place, be it in a real or imaginary place” (p. 62). Foss (1989) also explained that “setting 
themes not only names the scene of the action but also may describe the characteristics of that 
scene” (p. 291). In these select editorials, the United Daily News, China Times, and Liberty 
Times presented a similar setting theme: all of them did not treat the Taiwan island as a land 
that is ruled by the PRC government. In other words, three major Taiwanese newspapers, no 
matter if they supported or opposed the referendum, recognized that Taiwan is governed by 
the Republic of China, which owns its land, president, government, and citizens. 
 However, editorials from different presses still presented different characteristics of 
setting themes. The standpoint of the Liberty Times was close to the former President Lee’s 
“special state-to-state” theory. The Liberty Times treated China as a different country from 
Taiwan; also, it indicated that the Chinese government has no right to influence a “domestic” 
issue (the 2004 referendum) in Taiwan. This kind of setting theme in the Liberty Times 
provided the ground for its argumentation and rhetorical vision. The argumentation of asking 
Taiwanese people and other international forces to support the 2004 referendum was based on 
the assumption that Taiwan is an independent nation and is not a part of China. However, the 
United Daily News and China Times chose not to present a strong view on the “one side, one 
country” controversy. They argued that Taiwan and China are currently governed by different 
“regimes”; these two regimes (the PRC government and the ROC government) are two sides 
of the Taiwan Strait. Therefore, editorials in the United Daily News and China Times did not 

 

 112



Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

use words such as “China” or “the Chinese government.” They usually called the other side 
“Zhong Gong,” which means the Chinese Communist Party. 
 
Dramatis Personae 
 Dramatis personae can also be called characters; they can be any agent or actor that 
can be personified, such as individuals, groups, stories, or myths (Arsenault, 2005). Foss 
(1989) also expressed that “some characters are portrayed as heroes, while others are villains; 
some are major characters, while others are supporting players” (p. 291). After analyzing 
these select editorials, the result indicates that the United Daily News, China Times, and 
Liberty Times present different character themes.  
 United Daily News. Character themes in the United Daily News, China Times, and 
Liberty Times can be depicted as heroes or villains. One lawyer, Wang Chin-Feng, was 
portrayed as a heroine in the United Daily News’ editorials because she was against the 2004 
referendum and resigned from the Central Election Commission. The United Daily News 
described her as a “positive public role” and her political view as “a guiding principle in the 
society” (“She lun,” 2004, p. A2). From late February, editorials in the United Daily News 
started to praise people who claimed not to vote for the 2004 referendum. From late 
November to late February, the United Daily News’ editorials did not portray another 
president candidate, Lian Chan, as a hero, but these editorials emphasized the importance of 
legitimacy of the 2004 referendum. However, in the editorial on February 28, the United 
Daily News described Lian as a politician whose key value was “the principle of 
constitutionalism and legitimacy.” This kind of statement delineated heroic character themes 
against villains on the referendum issue. 
 It is obvious that President Chen, politicians who supported holding the referendum, 
and the Central Election Commission of the ROC were depicted as villains by the United 
Daily News. All of these editorials in the United Daily News described President Chen as an 
irresponsible politician who only cared about the presidential election and used the 
referendum issue as a tool to win the election. From late January, the United Daily News’ 
editorials started to censure the Central Election Commission because it insisted on holding 
the presidential election and the referendum on the same day; also, the design of the ballot and 
voting route might have confuse voters, and this kind of confusion might influence the result 
of the presidential election. 
 Liberty Times. Character themes in the Liberty Times’ editorials were completely 
different from the United Daily News. In the Liberty Times, the 2004 referendum, Taiwanese 
people, and President Chen were depicted as heroes. The Liberty Times repeatedly described 
the referendum as an event that represented the true spirit of civil rights and democracy, 
expressed the sovereignty of Taiwan, and strengthened people’s determination against the 
Chinese government. These editorials also portrayed President Chen as a politician who 
represented the best intention by holding a peace referendum but was blamed by villains. In 
addition, Taiwanese people were depicted as kindhearted people who were not afraid of 
armed threats from China and who insisted on achieving a real development of democracy. 

 

 The PRC government, Taiwanese politicians of the “Blue” side (“Blue” here refers 
to the KMT and the People First Party), and some Taiwanese media that opposed the 2004 
referendum were portrayed as villains by the Liberty Times. The PRC government was the 
main villain that aimed missiles toward Taiwan, refused to recognize Taiwan as an 
independent nation, and obstructed international forces to support Taiwan. Politicians of the 

 113



Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

Blue side were described as partners of the Chinese government and irresponsible politicians. 
The Liberty Times also portrayed some media that opposed the 2004 referendum as forces that 
supported the unification with China and misled public opinions in Taiwan.  
 China Times. There were no real heroes in the China Times’ editorials. When the 
Legislative Yuan of the ROC passed the Referendum Law on November 28, 2003, two 
editorials on November 28 and 29 commended the victory of democracy in Taiwan for the 
action of passing the Referendum Law. However, when President Chen and the Executive 
Yuan announced that the government planned to hold the first referendum on the same day as 
the presidential election, the China Time criticized the action of holding a referendum. In 
December, editorials in the China Times mainly discussed the legitimacy of holding a 
referendum; however, from January 2004, the China Times started to question if President 
Chen treated the referendum as a tool to gain benefits of the election. In the China Times, 
politicians of both candidates’ sides were described as villains because these politicians were 
only concerned about the outcome of the presidential election.  
 
Actions 
 According to Foss (1989), action themes “deal with the action of the drama. The 
actions in which the characters engage comprise action themes” (p. 291). In the United Daily 
News, it claimed that the 2004 referendum should not be held; therefore, the heroic characters 
they portrayed in select editorials were Taiwanese people who opposed the referendum and 
refused to vote for the 2004 referendum, and the villains were politicians who insisted on 
holding a referendum.  

In the China Times, the editorials emphasized the legitimacy of the 2004 referendum; 
it claimed that the Referendum Law should be applied to the Council of Grand Justices of the 
Judicial Yuan for interpreting its legitimacy. Therefore, when President Chen and the 
government announced that the first referendum would definitely be held on the same day as 
the presidential election, these politicians were depicted as villains. The China Times did not 
directly encourage readers to vote or not vote the 2004 referendum; however, it claimed that it 
is the civil right for voters who choose not to vote for the referendum. 

In the Liberty Times, it required readers to support the 2004 referendum in order to 
present an image that Taiwan is an independent nation. Therefore, President Chen and the 
government were portrayed as heroes because they insisted on holding the referendum; on the 
other hand, the other presidential candidate, politicians of the Blue sides, and some media that 
questioned the referendum were described as supporting villains because they had similar 
views with the main villain—China.  

 
Rhetorical Visions   
 A rhetorical vision, as Bormann, Cragan, and Shields’ (1994) explained, is a “unified 
putting-together of the various themes and types that gives the participants a broader view of 
things” (p. 281). From analyzing fantasy themes of editorials that relate to the 2004 
referendum in three major Taiwanese newspapers, the result indicates that three newspapers 
offered different rhetorical visions; rhetorical visions presented in the United Daily News and 
China Times were similar in some aspects but different in details. The rhetorical vision of the 
Liberty Times was obviously different from others.  
 The rhetorical vision in the United Daily News strongly opposed the Referendum 
Law and the action of holding a referendum together with the presidential election. It treated 

 114



Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

the Referendum Law as a law that overstepped the Constitution; it also questioned that the 
action of passing the Referendum Law was the first step for seeking a future independence of 
Taiwan. The United Daily News also opposed the action of holding the first referendum; it 
argued that the 2004 referendum was just an elective tool for President Chen to win the 
presidential election. In addition, it claimed that the 2004 referendum issue was not only a 
domestic issue but also an international event. Therefore, the United Daily News largely 
quoted other foreign political leaders’ statements, especially the President of the United States, 
when these leaders presented their suspicions on the 2004 Taiwanese referendum issue. The 
United Daily News expressed that the 2004 referendum issue would raise unnecessary 
conflicts with China, the United States, and other countries, and it claimed that President 
Chen had to face the consequence of holding this referendum. 
 In contrast, the rhetorical vision in the Liberty Times was totally different from the 
United Daily News. In its view, as an independent nation, the imaginary enemy of Taiwan is 
China because the Chinese government advocates that Taiwan is not an independent nation 
and the Republic of China is not a legal regime. Accordingly, the Liberty Times treated the 
2004 referendum as a highly positive political action that demonstrated against armed threats 
from China and represented the advancement of democracy in Taiwan. Therefore, editorials 
in the Liberty Times demanded readers to vote for the 2004 referendum in order to resist 
threats from China and the partners of the Chinese government in Taiwan. When the President 
of the United States and other foreign political leaders stated their suspicions about the 
referendum, the Liberty Times argued that these foreign leaders were misled by other 
Taiwanese media and then asked for support from international forces.  
 The rhetorical vision in the China Times was partly similar to the United Daily News. 
Both of them represented a counterforce against the 2004 referendum. However, the China 
Times argued that the action of passing the Referendum Law was a victory for Taiwanese 
democracy. The China Times offered a rhetorical vision that enforced the legitimacy of the 
referendum issue; accordingly, it was against the action of holding a referendum together with 
the presidential election because this action did not tally with requirements of the Referendum 
Law. As same as the United Daily News, the China Times also suspected that the 2004 
referendum was a tool for the ruling party to remain in power. Also, it treated the referendum 
issue as not solely a domestic issue in Taiwan, because it had caused tensions to the 
diplomatic relationships with the United States, Japan, and other countries.  
 

Discussion 
 The relationship between the referendum issue and the independence-unification 
controversy is one interesting topic that has attracted a lot of attention. The Liberty Times 
presented a rhetorical vision that divided Taiwanese people, politicians, and media into two 
sides: people who believe that Taiwan is an independent nation and should support the 
referendum in order to represent a progressive achievement of democracy and defend the 
threat from China; on the contrary, people and media that do not support the referendum and 
therefore indicate that they support the future unification with China. This kind of division is 
controversial because, for instance, the United Daily News and China Times had never 
presented any statement of seeking the unification in select editorials, but both of them 
opposed the action of holding the 2004 referendum. However, readers cannot assert that the 
argumentation of the Liberty Times supports a future or instant independence from China. In 
fact, the Liberty Times claimed that the peace referendum is a political action to declare the 

 

 115



Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

national sovereignty of Taiwan and is the best event to maintain the status quo in the China-
Taiwan relationship. 
 The rhetorical visions in the United Daily News and China Times did not show a 
direct relationship with the independence-unification controversy in Taiwan. In other words, 
when the United Daily News and China Times clarified that they were against the 2004 
referendum, it did not mean that these two newspapers support the future unification with 
China. However, both of them indicated anxiety with the establishment of a new Taiwanese 
Constitution in the future. This kind of statement implies that both of them oppose seeking 
Taiwan’s future independence.  
 The relationship between the 2004 referendum and the 11th presidential election in 
Taiwan is another interesting topic. The United Daily News and China Times claimed that the 
action of holding the referendum was a kind of interference that intended to disturb the 
process of voting for president and influence the result of the president election. They 
clarified their argumentations against the 2004 referendum, but neither of them encouraged 
their readers to support any particular candidate. However, compared to the China Times, the 
United Daily News presented a clearer tendency to support Lian Chan because it tended to use 
more positive words to describe Lian and other politicians who supported Lian.  
 In contrast with the United Daily News and China Times, statements in the Liberty 
Times were more strong and explicit. The select editorials in the Liberty Times encouraged its 
readers to support the referendum but did not ask readers to vote for any particular candidate. 
However, because of the image of villains that the Liberty Times portrayed in its editorials, it 
already presented enough cues about its tendency for supporting one particular presidential 
candidate.  
 From analyzing editorial commentaries of the 2004 referendum issue, three major 
Taiwanese newspapers declared their arguments for advocating or opposing the referendum 
and implied their tendencies for supporting one presidential candidate. The United Daily 
News and Liberty Times had different views of the referendum issue, but both of them 
expressed strong arguments. The China Times claimed the legitimacy of the referendum and 
indicated that the 2004 referendum should be interpreted by the Council of Grand Justices; 
however, when the government insisted on holding the referendum together with the 
presidential election, the China Times started to make stronger arguments against the 2004 
referendum. The similarity of these major newspapers is that all of them did not indicate the 
presidential candidate they tended to support, but offered enough clues by portraying villains 
in fantasies. 
 In short, different fantasy themes of the 2004 referendum issue in Taiwan were 
discovered from analyzing the editorials in three major Taiwanese newspapers. This paper 
also discussed the differences and similarities of rhetorical visions that were created in the 
United Daily News, China Times and Liberty Times. In addition, this paper tried to analyze 
the relationship between different rhetorical visions of the referendum issue and the 
independence-unification controversy in Taiwan. However, this paper still raises questions to 
current limitations. First, editorials in three major Taiwanese newspapers did not indicate their 
tendencies regarding the independence-unification controversy directly, even though readers 
can find some clues from their statements; therefore, it cannot provide enough evidence to 
link the relationship between the 2004 referendum and the independence-unification 
controversy. In the future, we can try to select other political events and analyze editorials in 
these newspapers in order to discover different standpoints of major Taiwanese newspapers 

 

 116



Intercultural Communication Studies XV-1  2006  Lee 

about the independence-unification issue. Also, this paper is simply a qualitative approach, 
and the process of analysis might be influenced by the author’s political tendency. 
Accordingly, quantitative research might valuably study the same topic in order to offer a 
more comprehensive result in the future.  
 
References 
Arsenault, D. J. (2005). Rhetorical vision of the independent and sovereign nation of Hawaii: 

A fantasy theme analysis. Journal of Critical Postmodern Organization Science, 3, 
57-73. 

Bales, R. F. (1970). Personality and interpersonal relations. New York: Holt, Rinehart, and 
Winston. 

Benoit, W. L, Klyukovski, A. A., McHale, J. P., & Airne, D. (2001). A fantasy theme 
analysis of political cartoons on the Clinton-Lewinsky-Starr affair. Critical Studies 
in Media Communication, 18 (4), 377-394. 

Bian 320 gong tou ti mu tan hua [The speech of 320 referendum topics by the President 
Chen]. (2004, January 17). The United Daily, pp. A3. 

Bormann, E. G. (1972). Fantasy and rhetorical vision: The rhetorical criticism of social 
reality. Quarterly Journal of Speech, 58, 396-407. 

Bormann, E. G., Cragan, J., & Shields, D. (1994). In defense of symbolic convergence theory: 
A look at the theory and its criticisms after two decades. Communication Theory, 4, 
259-294. 

Brock, B. L., Scott, R. L., & Chesebro, J. W. (Eds.). (1990). Methods of rhetorical criticism 
(3rd ed.). Detroit, MI: Wayne State University Press. 

Chesebro, J. W. (1980). Paradoxical views of “homosexuality” in the rhetoric of social 
scientists: A fantasy theme analysis. Quarterly Journal of Speech, 66, 127-139. 

Da xuan min tiao [The presidential election poll]. (2003, September 18). Retrieved June 
10, 2005, from http://udn.com/PE2004/statistics/udnsurvey/ep9204_6/ep920 
4_6.shtml 

Foss, S. K. (1989). Rhetorical criticism: Exploration and practice. Prospect Heights, IL: 
Waveland Press, Inc. 

Hensley, C. W. (1975). Rhetorical vision and the persuasion of a historical movement: The 
Disciples of Christ in nineteenth century American culture. Quarterly Journal of 
Speech, 61, 250-264.  

Hubbard, R. C. (1985). Relationship styles in popular romance novels, 1950 to 1983. 
Communication Quarterly, 33, 113-125. 

Kroll, B. S. (1983). From small group to public view: Mainstreaming the women’s 
movement. Communication Quarterly, 30, 139-147.  

She lun [Editorial]. (2004, February 28). The United Daily News, pp. A2.  
Taiwan qian tu jue yi wen [The future of Taiwan]. (n.d.). Retrieved June 10, 2005, from 

http://www.dpp.org.tw/
Wang, U. Y. (2004, March 8). Zhuan fan zhang zie wei yuan, dui tai xue zhe: Xu Shiquan 

[Interviewing Xu Shiquan]. The United Daily, pp. A13. 

 117

http://udn.com/PE2004/statistics/udnsurvey/ep9204_6/ep920
http://www.dpp.org.tw/

